Dark Spaces

Gadegalleriet, der fører videre til Dark Spaces i Dark Gallery CPH

 

Dark Spaces 

Dark Gallery CPH sætter i lokalerne Dark Spaces fokus på belysningens betydning for udstillingsoplevelsen og på at delagtiggøre publikum i kunstnernes og fotografernes fortælling om lys.

Dark Gallery CPH har 3 forbundet Dark Spaces. I de mørklagte lokaler vises fotoudstillinger, der inspirerer til fordybelse, eftertanke og overraskelse. Fotoudstillinger, hvor belysningen er en performativ del af fortællingen.

Dark Spaces-konceptet er udviklet af fotograf og billedkunstner Kim Wyon.

Dark Spaces:

Dark Space 1

Et fuldt fungerende badeværelse med flisevægge, toilet og bruser. Standardbelysningen er fluorescerende badeværelseslys.

Dark Space 1 med dias-projektion af Erika Matsunami i forbindelse med SKIN-udstillingen, 2023.

Korridor

Korridoren formidler det gadevendte galleris dagslys i kontrast til Dark Spaces. Væggene er antracitgrå ligesom i det gadevendte gallerirum. Der er ingen kunstlys.

 

Dark Space 2

Det bagerste Dark Space har hvide vægge, antracitgråt loft og standardbelysning med LED-spots. Et mørklægningsgardin for døren sikrer rummet mod lysindtrængning.

Dark Space 2 med diasloop-projektioner af Andreas Olesen, SKIN-udstillingen 2023.

 

Tidligere belysningskoncepter i Dark Space har omfattet:

Flakkende lys fra tændstikker

Til udstillingen NARCISSUS og de syge myter/ MYTHS BY MATCH LIGHT (2021) i Dark Space 2 fik besøgende udleveret en æske tændstikker ved indgangen til galleriet. Tændstikkerne var deres primære lyskilde med en smal og blafrende sprække af dagslys som sekundær kilde. En lille ventilator skabte en let luftstrøm i rummet. Udstillingen omfattede en række fotografiske værker inspireret af de klassiske græske myter, der har givet navn til nutidens psykiatriske diagnoser. Det levende lys og den ramme dunst af svovl fra tændstikkerne gav et grotteagtigt stemningsindtryk af Oraklet i Delfi, hvilket forstærkede den kunstneriske oplevelse af værkernes skrøbelighed, flygtighed og vanvid. NARCISSUS og de syge myter/ MYTHS BY MATCH LIGHT var en del af Golden Days Festival ANTIKKEN.

Mørkekammerlys

Flere udstillinger i Dark Spaces på Dark Gallery CPH er blevet badet i mørkekammerets røde lys, som er en belysningstype, der anvendes under fremkaldelse af analoge fotos i mørkekammeret. Denne særlige belysning understøttede en autentisk oplevelse af billedmotivets fremtoning på fotopapir under fremkaldelse. Desuden bevirkede det røde lys, at de besøgendes naturlige farvetoneopfattelse ændrede sig i løbet af få minutter. Når de besøgende passerede Dark Space 1 på vej ud fra Dark Space 2, opfattede de farvetonen i kunstlyset i Dark Space 1 anderledes, end da de gik ind i Dark Spaces. Intet ved belysningen i Dark Space 1 var blevet ændret. Det var de besøgendes oplevelse af farvetonen i lyset, der havde ændret sig som en naturlig reaktion på, at øjet havde vænnet sig til den røde belysning. De fleste besøgende så farveændringen i Dark Space 1 som værende skiftet fra hvidt til grønt. Andre opfattede tonen som værende skiftet til beige, gult eller gulligt grøn. Blandt udstillingerne, der har benyttet mørkekammerlys er I HAVE A CROWN, I AM A QUEEN, som var del af Golden Days Festival 2022, QUEENS

Mobil-lygtelys

Flere udstillinger i Dark Spaces har opfordret de besøgende til at benytte lygtelyset i deres mobil som eneste lyskilde i lokalet. Virkningen er et flakkende, forstyrrende og blændende lys svarende til at skulle se på mugshots af kriminelle. Besøgende får desuden en oplevelse af selv at være på ulovlig indbrudsvandring. Når der er flere besøgende i rummet skaber flimmeret af krydsende mobillys et skarpt skyggespil og anledning til pludselige fotokunstmæssige åbenbaringer. At skulle skabe modspil til mobillysets skarpe skær forudsætter netop sølvgelatineprintets subtile stoflighed og glød.