Udstillinger & Presse

Heterotopia – Portrætter af de levende sjæle på Assistens Kirkegård

Fotoudstilling af George Doumani

4. maj – 1. juni 2024

 

Hvad bruger du Assistens Kirkegård til? Går du tur med din date? Chiller du efter en koncert? Eller står den på weekendpicnic i græsset med familien? Med sit storformat-kamera indfanger George Doumani livet og døden på Assistens Kirkegård med stor detaljerigdom og besjælet dybde.

Den australske fotograf George Doumani har tilbragt mange dage og aftener de seneste 2 år på Assistens Kirkegård på Nørrebro med sit analoge storformatkamera. Resultatet er blevet en stemningsmættet portrætserie med fokus på kirkegårdens levende sjæle.

 

Den langsomme proces

Storformatkameraerne oplever fortiden en renæssance. Kameraerne benytter store analoge negativer og kendetegnes bl.a. ved deres foldbare bælg til at fokusere lyset. Fordelen ved disse kameraer er billedernes store detaljerigdom, den præcis fokuskontrol og de lange eksponeringstider, så kameraet kan benyttes selv under dunkle forhold. Kameraernes popularitet vidner om en genvunden interesse både for høj billedkvalitet og teknikkens helt særlige kunstneriske kvaliteter.

“Jeg valgte storformatkamera på grund af den omstændige proces i brugen af kameraet, som skaber en unik dynamik med emnerne og motiverne i mine billeder. Det store kamerastativ og sorte klæde vækker desuden nysgerrighed og dialog. Men det er tidskrævende at blive fotograferet med storformatkamera. Det kræver at man forbliver helt stille under de lange eksponeringstider,” fortæller George Doumani.

 

Hvor tiden står stille

Udstillingstitlen “Heterotopia” henviser til den franske filosof Michel Foucaults begreb om et rum eller en lukket verden uden for samfundet normer, hvor der gælder helt andre regler. Assistens Kirkegård er netop et sådant ”Heterotopia”. Et sted, der hvor livet og døden sættes i spil på måder, vi ellers ikke kender til i Danmark.

George Doumanis portrætserie sætter netop fokus på de mange forskellige måder folk bruger kirkegården på. Det gælder eksempelvis par, der chiller efter en koncert, hundeluftere på aftentur – og folk på deres første date.

“Jeg synes, det er fascinerende, hvordan folk benytter Assistens Kirkegård,” forklarer Doumani. “Det er et fristed, men også et sted, hvor vi konfronteres med døden, som vi jo inderst inde alle frygter. Det er et paradoks: Folk opsøger livet og nærheden indenfor de selvsamme mure, der omslutter døden.”

”Den helt særlige stemning i George Doumanis fotos skyldes ikke mindst den tidskrævende teknik han benytter, som giver billederne en fornemmelse af at være meget gamle, selvom personerne tydeligvis er fra nutidens Nørrebro. Portrætseriens levende sjæle bliver virker på denne måde udødeliggjort, lidt som gravstenene på kirkegården også på sin vis udødeliggør de døde. Billederne er både lidt uhyggelige – men samtidig mesterligt smukke, tidløse og dvælende, siger Kim Wyon fra Dark Gallery CPH.

 

Mød kunstneren

På udvalgte dage kan man møde kunstneren og opleve hans storformatkamera og de store negativer fra udstillingens billeder. Man kan også få en snak om hans fotoprojekt – og ikke mindst om livet på Assistens Kirkegård.

Mange lokale på Nørrebro kender allerede George Doumani, der i en del år var medejer af 3 modebutikker på Elmegade kaldet Goggle. Han har boet i Danmark i 22 år og har også arbejdet med film og musik – blandt andet som arrangør af undergrundsraves.

Kunstneren er tilstede ved udstillingen d. 11., 17., 18., og 25. maj.

 

Åbningstider mellem 4. maj og 1. juni:

Torsdag og fredag 12.00-16.00

Lørdag: 12.00-15.00

Tjek altid Google for opdaterede åbningstider

Der er fernisering torsdag d. 3. maj fra kl 17.00

 

Portrætserien i “Heterotopia” har ikke tidligere været udstillet. Alle udstillede billeder er inkjetprint. Kontakt George Doumani direkte for yderligere information om salg af limited-edition print: elmegade3@gmail.com.

Med “Heterotopia,” vender Dark Gallery CPH tilbage til Assistens Kirkegård for tredje gang i en fotografisk undersøgelse af stedets underfulde stemning.

 

 

 

Family Photos 

Maria Heines

5.-27. april 2024

 

Family Photos af Maria Heines dykker ned i fortidens uforløste familiehistorier for at finde svar på nutidens familiedynamik

Family Photos dokumenterer kunstneren Maria Heines besøg hos sin familie i USA. Med sin afdøde bedstefars analoge kamera dykker hun ned i familiehistorier i en fotografisk undersøgelse af, hvordan fortidens konstellationer af misbrug, omsorgssvigt og kærlighed materialiserer sig i nutidens familiedynamik.

Kunstneren fordyber sig i familiehistorien uden forbehold. Hendes billedverden balancerer visuelt mellem tomhed, kaos, barrierer, dvælen og gentagelse i en vekselvirkning mellem splittelse og forbundenhed.

”Dette ‘Familiefotos’-projekt føltes både nødvendigt og overvældende. Jeg blev forbundet med min fortid og familienostalgien… men det åbnede også op for historier, der tog hårdt på både mig og folkene omkring mig. Nogle gange kan familie og alle disse mennesker, som vi elsker, og som er så meget en del af os… være vanskelige. At elske dem kan være svært. Jeg håber, at besøgende på udstillingen bruger lidt tid på at studere billederne. Måske hjælper det også dem med at rumme både det gode, dårlige og hele usikkerheden ved deres egne familiehistorier,” siger kunstneren Maria Heines”

Kunstneren vil selv være tilstede på udvalgte dage, hvor hun reviderer og omarbejder ophængningen. Her vil besøgende kunne høre nærmere om hendes arbejdsprocesser og fotoarbejde.

Alle udstillede fotos er analoge mørkekammer-print og har ikke tidligere været udstillet.

Om kunstneren

Maria Heines er en amerikansk kunstner og forsker bosat i København. I sit fotografiske virke er hun særligt optaget af de finesser og detaljer, der formidler livets blødere, mere følsomme aspekter. Sideløbende fokuserer hun gennem sin samskabende kunstneriske forskning på at understøtte sundere og lykkeligere livsformer.

Læs mere om hendes arbejde her: www.mariaheines.com

Udstillingsperiode:

Family Photos udstilles i Dark Gallery CPH på Østerbro i København fra 5.-27. april 2024.

Udstillingens åbningsdage: 5., 6., 11., 12., 13., 18., 19., 20., 25., 26., 27. april

Dage hvor kunstneren er tilstede: 5., 12., 20. og 27. april

Tjek altid vores Google Listing eller Facebook event for opdateret info om galleriets åbningstider.

Der er altid gratis entre på Dark Gallery CPH.

 

Korean Babel

En fotoudstilling og interaktivt Ai-laboratorium, hvor besøgende oversætter koreansk gadeskiltning med mobilapps – og går på opdagelse i både poesien og det autonome vanvid i kunstig intelligens.

Udstillingen har åbent 1. februar – 24. marts 2024.

Hvad sker der, når man benytter en mobilapp til at oversætte koreanske gadeskilte? Fotograf Kim Wyon tilbragte en uge med at udforskede gadeskilte i trykkerikvarteret i Seoul samt på markedspladserne i Busan i september 2023. Med sig havde han sit klassiske analoge Hasselblad-kamera, en bunke Kodak-filmruller og sin mobil.

”Hvis du har prøvet at oversætte asiatiske gadeskilte med din mobil, så har du sikkert spekuleret på, om resultaterne måske er det rene galskab – og det er de faktisk ofte. Men galskabet er også ofte meget poetisk. Denne udstillings sort-hvide fotokollager af koreanske gademiljøer er derfor også en slags dynamiske foto-digte skabt i dialog med kunstig intelligens,” forklarer fotograf Kim Wyon.

Ai-laboratoriet

Som del af udstillingen er galleriets Dark Spaces indrettet som interaktivt Ai-laboratorium, hvor de besøgende benytter mobilapps på deres telefon til at undersøge, hvordan visuel interferens i fotografierne påvirker den Ai-genererede oversættelse. Ai-laboratoriet formidler desuden hvordan kunstig intelligens bearbejder information, og hvorfor den kan tage fejl i sin fortolkning af både skilte og omgivelser. Før de besøgende går ind i Dark Spaces, får de udleveret en pandelampe, hvilket vil være deres eneste lyskilde udover mobilen. Det interaktive Ai-laboratorie er udviklet af Ai-arkitekt Jon Hindsgaul Hansen i samarbejde med fotograf Kim Wyon. Grafisk design er af Raffaele Cavaiolo.

”Hvorfor hallucinerer ChatGPT og genererer tilfældige og ofte gale og poetiske oversættelser? Og hvordan genkender kunstig intelligens koreansk tekst blandt slagskygger og anden visuel interferens? Dette er nogle af fænomenerne man kan blive klogere på i galleriets interaktive Ai-laboratorium,” siger Jon Hindsgaul Hansen.

Udstillingen har åbent 1. februar – 24. marts 2024.

Se aktuelle åbningstider på vores Facebook event post samt på Google.

Udstillingen har også åbent efter aftale.

 

Fernisering: lørdag d. 3. februar kl. 13:00-16:00

 

Foto-digtene af Kim Wyon aflæses ved hjælp af oversætterapps på din mobil.

 

 

Tidligere udstillinger

SUPERPOWER

Ghosts of the Atomic Age

Udstillingsperiode: 29 september – 25 november 2023.

Kan vores superkomplekse teknologi styres? En fotodokumentarisk udstilling af Europas udtjente atomkraftværker af den ukrainske fotograf Oleksandr Martemianov.

Med en uddannelse som både fotograf og ingeniør har Oleksandr Martemianov rejst Europa rundt over de seneste 4 år og fotograferet fortidens udtjente atomkraftværker. Med sit analoge storformat-kamera har han registreret 23 europæiske atomkraftværker. Selv er han opvokset i omegnen af Tjernobyl i Ukraine og flyttede senere ganske tæt på Barsebäck-værket. I en tid, hvor der planlægges nye atomkraftværker i Europa og debatteres fordele og ulemper ved nye superkomplekse teknologier som kunstig intelligens, stiller den 33-årige fotograf det åbne spørgsmål: Magter vi som samfund at håndtere den komplekse teknologi, vi selv skaber?

SUPERPOWER-udstillingen omfatter billedmateriale fra atomkraftværkerne, og besøgende vil bl.a. kunne gå på opdagelse i sovjetrussiske militære landkort over Europas atomkraftværker – i det flakkende flashlys fra deres egen mobiltelefon. På udvalgte dage vil man kunne møde Oleksandr Martemianov i udstillingens åbningstider, og søndag d. 5. nov. kl 15.00 vil der være en offentlig talk med fotografen i dialog med fysiker Jon Hindsgaul Hansen.

Om udstillingen

SUPERPOWER-udstillingen er første gang Oleksandr Martemianov viser sit fotodokumentariske projekt, der omfatter besøg på 23 udtjente atomkraftværker i Europa, hvoraf mange er lukket for pressen og offentligheden. I visse tilfælde måtte Oleksandr Martemianov med vilje pege sit kamera i den modsatte retning af kraftværkerne for ikke at vække lokal opsigt eller blive beskyldt for spionage.

Som led i sit fotodokumentariske projekt har Oleksandr Martemianov søgt information om atomkraftværkerne bl.a. ved at studere og nærlæse den offentlige debat omkring værkernes tilblivelse og drift samt ved at møde nogle af de overraskende få mennesker, hvis opgave det er at vogte Europas udtjente atomkraftværker. Hans udgangspunkt har været at bevare et åbent sind med hensyn til fordele og ulemper ved atomkraft – og samtidig sætte fokus på de samfundsmæssige udfordringer, som komplekse teknologier som atomkraft stiller.

SUPERPOWER-udstillingen er fotografens første soloudstilling og vises i alle 3 gallerirum på Dark Gallery CPH på Østerbro i København. To af galleriets udstillingslokaler er såkaldte Dark Spaces, hvor lyset er performativt og dermed en del af de udstillinger, der vises. I forbindelse med SUPERPOWER-udstillingen vil besøgende i galleriets bagerste Dark Spaces bl.a. kunne gå på opdagelse i sovjetrussiske landkort over Europas atomkraftværker – i det flakkende flashlys fra deres egen mobiltelefon. I dette lokale sætter udstillingen fokus på forbindelsen mellem den civile og militære brug af atomkraft i både Vest- og Østeuropa. Eksemplerne i udstillingen er Krümmel-atomkraftværket i Slesvig-Holstein, hvor der var en stigning i tilfælde af leukemi i området, før værket blev lukket i 2011, og Zaporizhzhia-atomkraftværet i Ukraine, som på det seneste har været under angreb fra russiske besættelsesstyrker.

Atomkraftværker som Oleksandr Martemianov har besøgt og fotoregistreret:

  1. Brokdorf (KBR). Schleswig-Holstein, Tyskland
  2. Ågesta (R3/Adam). Stockholm, Sverige
  3. Krümmel (KKK). Schleswig-Holstein, Tyskland
  4. Stade (KKS). Niedersachsen, Tyskland
  5. Unterweser (KKU). Niedersachsen, Tyskland
  6. Barsebäck. Skåne, Sverige
  7. Brunsbüttel (KKB). Schleswig-Holstein, Tyskland
  8. Oskarshamn. Kalmar, Sverige
  9. Greifswald (KKW). Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland
  10. Philippsburg (KKP). Baden-Württemberg, Tyskland
  11. Obrigheim (KWO). Baden-Württemberg, Tyskland
  12. Mühleberg (KKM). Bern, Schweiz
  13. Lucens (VAKL). Vaud, Schweiz
  14. Fessenheim. Grand Est, Frankrig
  15. Superphénix (SPX). Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrig
  16. Phénix. Occitania, Frankrig
  17. Biblis (KWB). Hessen, Tyskland
  18. Würgassen (KWW). Nordrhein-Westfalen, Tyskland
  19. Kahl (VAK). Bayern, Tyskland
  20. THTR-300. Nordrhein-Westfalen, Tyskland
  21. Mülheim-Kärlich (KMK). Rheinland-Pfalz, Tyskland
  22. Grohnde (KWG). Niedersachsen, Germany
  23. Helmholtz-Zentrum Hereon, Schleswig-Holstein, Tyskland

 

Om fotografen

Oleksandr Martemianov voksede op 200 km fra Tjernobyl-atomkraftværket i Ukraine. Han blev født i 1990, 4 år efter den katastrofale reaktornedsmeltning på værket, der skabte omfattende stråleforurening. I 2016 flyttede Oleksandr med sin familie til Sverige og bosatte sig kun 15 km fra det nu nedlagte Barsebäck-atomkraftværk. Oleksandr Martemianov er uddannet både som fotograf og mekanisk ingeniør.

Bio

Oleksandr Martemianov. Født 1990, Novohrad-Volynskyi (i dag Zviahel), Ukraine.

www.martemianov.com

Citat

Oleksandr Martemianov udtaler om SUPERPOWER-udstillingen:

“Ved mit første besøg på Barsebäck-værket bragede to kampfly hen over himlen, da jeg nærmede mig – som om de advarede mig. De fløj så tæt, at jeg kunne næsten se piloterne i aktion. Selvom jeg vidste, at dette var en tilfældighed, kom denne oplevelse til at indvarsle, hvor svært det ofte er at engagere sig med nutidens vogterne af nedlagte atomkraftværker – og få dem i tale. Meget af min nysgerrighed omkring atomkraft har ganske enkelt været drevet af en trang til at lære mere. Selvom jeg voksede op tæt på Tjernobyl i en tid, hvor atomkraft i stigende grad blev set som en trussel, har jeg forsøgt at forholde mig åbent til både fordele og ulemper ved teknologien. Som ingeniør er jeg måske mindre bange for teknologi generelt. Faktisk er det mest foruroligende ved atomkraft det politiske spil og de politiske interesser, der omgærder atomkraftindustrien. Man må spørge sig selv, om vi som samfund magter at håndtere så komplekse teknologier.”

 

Åbningstider:

Torsdag-fredag kl. 12.00-17.30

Lørdag kl. 11.00-15.30

Mød kunstneren: 20. + 21. oktober i åbningstiden.

Talk: 5. nov. kl 15.00-17.30

 

WASTELAND

Fotoudstillingen Wasteland hylder grænselandet mellem by og land og forfølger det postindustrielle tilbagetog – og naturens hævn. Hvornår er vi på landet – og hvornår er vi i byen? Udstillingen Wasteland har sluppet 5 fotografer løs. Alle er gået på motivhugst i det nyttesløse, forspildte og guddommeligt forladte.

Åbningsdage: 2-11. september 2023 kl. 12.00-16.00

Fernisering: 2. september kl 12.00

Wasteland er en del af Golden Days Festival – Golden Day på Landet @golden-days

 

Medvirkende fotografer:

Kristina Aurora Simonsen

@kristina.aurora.photography

Maria Heines

Carl Magnus Lindström

@carlmagnuslinstrom

Jón Bjarni Hjartarson

@jon_bjarni

Kim Wyon

@dark_gallery_cph

Udstillingen omfatter også diasfilm-projektion i galleriets Dark Spaces af @andreas_olesen

 

1. juni – 19. august 2023

SKIN

Intimitet i en fremmedgjort tid

SKIN-udstillingen på Dark Gallery CPH kombinerer analog printfotografi og diasprojektioner skabt af 2 fotokunstnere samt et aktivistisk feministisk kollektiv. De udstillende har sat fotografisk fokus på intimitet som begreb i en fremmedgjort verden.

 

Erika Matsunami

Den Berlin-baserede japanske foto- og videokunstner Erika Matsunami inviterer os ind i en fotografisk verden af næroptagelser af kroppen, der frit underlægger sig beskuerens ontologiske forforståelse. Inspireret af efterkrigstidens fænomenologi sætter Erika Matsunamis intime og sanselige motiver af hud- og kropsdele vores tvivl og fortolkningskraft i spil. De uudgrundelige motiver formidles som mikrolinse-inspirerede diasprojektioner i galleriets Dark Space 1, som er et fuldt funktionelt badeværelse. I galleriets gadevendte lokale udstiller kunstneren desuden 3 sort-hvide sølvgelatinetryk og 4 farvede C-tryk. Alle Erika Matsunamis bidrag er en del af hendes fotografiske forskningsprojekt B.O.D.Y. the second skin. Konteksten med hendes kunstneriske virke formidles via et braille-digt, dialogpostkort og en QR-kode til hendes hjemmeside. Erika Matsunamis fotos udstilles på Dark Gallery CPH indtil september 2023.

 

Læs mere om Erika Matsunami her.

 

Andreas Olesen

Den dansk-amerikanske fotokunstner Andreas Olesen har skabt en mekanisk projektionsinstallation med et komplekst drev til værkets diapositive filmloop. Prototypen, der er fremstillet ved hjælp af 3D-printede spoler, en modificeret diasprojektor og kuglelejer fra skateboards, viser de besøgende en filmstrimmel med private fotos af flere generationer af kunstnerens egen familie i tilfældig rækkefølge. Billederne, der er både personlige og anonyme, private og almene samt historiske og nutidige, repræsenterer tre generationer af to slægter i hans familie samt kunstnerens egne fotoarkiver – heriblandt fotos af hans pistolskydende (danske) bedstemor og tjald-rugende ungdom samt arkivfotos fra kolonitidens Grønland. Som en slags mekanisk Instagram materialiserer projektorinstallationen den digitale tidsalders selveksponering. Imidlertid står installationens ufiltrerede billedunivers med sin befriende umiddelbarhed og frigjorte intimitet i skarp kontrast til de sociale mediers fremmedgørende forstillelse. Til kunstnerens overraskelse spejlvendes filmstrimlen for hver rotation. Der mangler fortsat en matematisk modelbeskrivelse af dette forhold. Teknisk assistance: Sean Mitchell og Luke Boshoff. Andreas Olesens prototype udstilles i Dark Space 2 på Dark Gallery CPH frem til oktober 2023.

 

Læs mere om Andreas Olesen here.

 

The Missing Alliance

En pop-up-udstilling af den feministiske aktivistgruppe the Missing Alliance tilbyder et smugkig på deres fællesudstilling, der vises på Dark Gallery CPH i oktober 2023. The Missing Alliance har sat sig for at udforske, hvordan kvindekroppen fremmedgøres i det offentlige rum og fastlåses som intimsfære frem for at være en normaliseret del af samfunds udeliv. Aktivisterne stiller skarpt på frihedsspørgsmål om, hvorfor kvinder ikke har samme frihed som mænd til at gå med bar overkrop i det offentlige rum, om hvorfor kvinder forventes at barbere deres kropshår og gå med makeup, og hvorfor kvinders menstruationsblod er tabubelagt. I forsøget på at omgå det seksualiserede mandlige blik, engagerer aktivisterne sig i gade-happenings og feministisk aktivisme i det offentlige rum, hvilket dokumenteres i pop-up-udstillingen i form af 4 kalejdoskopiske sort-hvide fotocollager.

 

Kollage af The Missing Alliance

 

 

Fotografs personlige dagbog transformeres til aktivisme

 

Denne nye publikation og udstilling på Dark Gallery CPH BECAUSE A MOTHER NEVER STOPS BLEEDING er fotograf Carolina Echeverri’s forsøg på at belyse manglen på forskning og viden om de usynlige omkostninger, der er uløseligt forbundet til moderskabet. Ved at sammenflette sit eget fotografiske sprog med billeder af kvinders hjerner samt vidnesbyrd fra andre mødre, skaber hun et hjerteskærende opgør med de strukturelle systemer, der dagligt svigter forældre verden over.

 

 

”Projektet opstod som en personlig erkendelse af de biologiske og psykologiske ændringer, der følger med moderskabet. Og her taler jeg ikke om mindre tid til at fotografere eller problemer med work-life-balance. Jeg oplevede, at mit sanseapparat pludselig var som på steroider, og at frygt og mørke overtog mit sind og mit syn – det sås tydeligt i mine fotografier,” fortæller Carolina Echeverri. ”Jeg søgte efter forskning, der kunne underbygge den oplevelse, men den var der ikke. Hvorfor ser den moderlige hjerne ud som den gør? Hvad har det af konsekvenser?” spørger hun.

 

Gennem publikationen og udstillingen konfronteres man med en samling billeder, der dokumenterer Carolinas eget moderskab, videnskabelige hjernebilleder fra MRI-scanninger, tværsnit og histologiske billeder. BECAUSE A MOTHER NEVER STOPS BLEEDING er således Carolina Echeverri’s undersøgelse af de biologiske og psykologiske ændringer, der er tilknyttet moderskabet.

 

”Det er ikke en videnskabelig publikation eller en videnskabelig udstilling,” understreger Carolina, ”det er en personlig beretning over det kontroltab og den omvæltning, som moderskabet er, og som kan ses helt ind i hjernen. Vi snakker bare ikke nok om det. Selvom moderskabet er en rejse, der opleves af mange, forstås den af ufatteligt få. “Det ønsker jeg at sætte i perspektiv med denne udstilling og udgivelse” afslutter hun.

 

Fernisering: 4. maj 15.00-17.00

 

Udstillingsperiode: 6.-27. maj 2023

 

Åbningsdage:

 

Tirdsag og onsdage 14.00-17.00

 

Torsdage og fredage 14.00-18.00 (lukket 18.-19. maj)

 

Lørdage 11.00-15.00 (lukket 20. maj)

 

Galleriet har også åbent efter aftale.

 

Læs mere om kunstner Carolina Echeverri her: www.carolinaecheverri.com

 

For yderligere information om udgivelsen kontakt:

 

Viktoria Skovhus – T: +4540768492 – vskovhus@gmail.com

 

 

 

 

I have a crown, I am a queen

 

Hvad gør dig til en hverdagsdronning? Vi efterlyste medfortolkende kvindelige modeller på sociale medier. Seks kvinder henvendte sig til galleriet for at dele deres liv, drømme og ideer med os. Ved at udforske grænselandet mellem selfie-selvportrættet og det fotograf-styrede portræt skabtes en række kalejdoskopiske storyboards, der satte kunstnerspot på dialogen med medfortolkende modeller.

 

Udstillingen fandt sted i galleriets dark space i mørkekammerlysets røde skær. Besøgende kunne opleve, hvordan kunstlyset i de øvrige lokaler naturligt skiftede farve efter besøget i dark space – fordi øjnene havde vænnet sig til det røde baggrundslys. Nogle så pludseligt lyset som grønt, andre gult eller beige – selvom lyskilden ikke havde forandret sig.

 

Udstillingen var udviklet i samarbejde mellem kunstfotograf Kim Wyon fra DARK GALLERY CPH og kunstneren Mahmoud Alibadi. Udstillingen var en del af Golden Days Festival 2022 og var på plakaten fra 2. september til 28. oktober 2022.

 

 

11 marts – 20 maj 2022

 

MAKING THE INVISIBLE VISIBLE – Travel into dreams

 

MAKING THE INVISIBLE VISIBLE – Travel into dreams

 

Rejs ind i drømmeland – i galleriets dark space.

 

Cléa Castel, nyligt uddannet fotograf fra Universitè Paris 8, Vincennes Saint-Denis, i Paris, inviterer besøgende til at udforske natlige drømme i galleriets dark spaces. Tag dine venner med, læg dig på de bløde madrasser og puder, luk øjnene, lyt til historier om drømme – og del dine egne. Eller besøg galleriet alene og hvisk fortællinger om dine natlige drømme til fuldstændig fremmede gallerigæster.

 

Du kan booke en privat drømmesession på tirsdage 15:00-16:00 for dig og dine venner – eller slutte dig gruppen af øvrige tilstedeværende.

 

Mandag den 14. marts kan du være med til drømmedeling fra 19:00-21:00.

 

Cléa Castels drømmefotoserie vil også blive vist på væggene i galleriets dark space. Væn øjnene til mørkekammerets røde lys og lad dem dukke op i drømmesyne. DARK GALLERY CPH.

 

 

 

 

4. september 2021 – 1. februar 2022

 

NARCISSUS – og de syge myter / MYTHS BY MATCH LIGHT

 

Analog fotokunst i lyset fra en tændstik. Udstillingen kastede et mørkt blik på de af antikkens græske myter, der har givet anledning til nutidens psykiatriske diagnoser. Besøgende fik udleveret en æske tændstikker ved indgangen og kunne gå på opdagelse i de mange lag af fortællinger i 6 kalejdoskopiske kollager af analoge fotos skabt af kunstner og fotograf Kim Wyon.

 

Det flimrende lys fra tændstikkerne i galleriets knaldsorte dark space blev yderligere forstærket i sin dramatik i kraft af en svag luftstrøm fra en ventilator. På dage med mange besøgende i galleriet skabte svovllugten fra de tændstikkerne en atmosfære, der mindede om grotterne fra oraklet fra Delphi.

 

Antikkens klassiske græske myter om fobier, traumer og vanvid udgør grundfortællingerne bag flere af nutidens psykiatriske diagnoser. I de græske myter blev disse sindstilstande ofte betragtet som værende fremkaldt af guderne. Udstillingen søgte at spejle disse ældgamle fortællinger om galskab i vores egen paniske tidsalder med corona-pandemi og magtsyg narcissisme.

 

Under coronakrisens restriktioner forblev udstillingen åben efter aftale for lukkede grupper, herunder skoleklasser.

 

Udstillingen var skabt af fotograf og kunstner Kim Wyon.

 

Udstillingen på DARK GALLERY CPH var en del af Golden Days Festival, ANTIKKEN.

 

 

 

 

NB! MAU MAU – udstillingen er forlænget til juni 2023

MAU MAU-udstillingen er en personlig beretning, hvor en søn af en britisk soldat søger svar på sin fars rolle i det, der endte med at blive den værste britiske krigsforbrydelse mod civile siden luftbombardementet af Dresden under anden verdenskrig. Deltog hans far i forbrydelserne? Tog han krigsfanger? Oplevede han de britiske kz-lejre, hvor op mod 1,5 millioner civile blev udsat for rå tortur, sult, tvangsarbejde og epidemier?

Kender du krigsfangen på plakaten?

Dark Gallery CPH søger kontakt til Mau Mau-krigsfangen på udstillingsplakaten. Han er ukendt og blev tilfangetaget af britiske styrker i August 1955 i Kenya. I dag ville han være ca. 85 år gammel. Vi vil meget gerne høre hans historie – hvis han ellers overlevede de britiske interneringslejres systematiske dødsvold.

Udstillingen har baggrund i undertrykkelsen af den oprindelige Kikuyu-befolkning i de kaffedyrkende områder i Kenya, hvor bl.a. Karen Blixen var bosætter.

MAU MAU-udstillingen har åbent 3. april – 4. december 2021. Åbningstider: torsdag-fredag kl. 14.00-17.00, lørdag kl. 11.00-15.00.

Udvalgte udstillinger fra Dark Gallery CPH udvikles til undervisningsbrug på gymnasier og højskoler. De stilles også til rådighed for kulturinstitutioner.

Kontakt galleriet for yderligere information samt højopløste pressefotos