About

Slow, Analogue, Dark

 

DARK GALLERY CPH er et kunstnerdrevet udstillingssted med fokus på analog fotokunst og fotodokumentation. Vi er et slow-galleri, der dyrker fordybelse, sanselighed og fortælling. Galleriet har flere mørkelagte lokaler (Dark Spaces), hvor lyset er en performativ del af udstillingsoplevelsen. Galleriet har fokus på det kunstneriske eksperiment, og derfor har værkerne som regel ikke tidligere været udstillet.

 

SÅDAN UDSTILLER DU PÅ GALLERIET

DARK GALLERY CPH er et kunstnerdrevet galleri, der samarbejder med fotografer, kunstnere, festivaler og kuratorer – og enhver med en historie på hjertet.

På galleriet har man mulighed for selv at kuratere egne udstillinger med udgangspunkt i nedenstående retningslinjer.

Galleriet deltager også i festivalaktiviteter og afholder open calls ca. 2 gange årligt.

Drop forbi og få en snak om dine ideer.

 

VORES RETNINGSLINJER

DARK GALLERY CPH er et kunstner-drevet og eksperimenterende udstillingssted med fokus på analog fotokunst og fotodokumentation. Vi er et slow-galleri, der dyrker fordybelse, sanselighed og fortælling.

Fotografi

Galleriet har primært fokus på sølv-gelatine print fra mørkekammer. Dog er det muligt at anvende både digitalt print og digitale multimedier for at understøtte udstillingens fortællingen. Undtagelsesvist kan udstillinger have fokus på digital teknologi, såfremt der er tale om dokumenterende og medie-eksperimenterende udstillinger.

Billedmateriale på galleriet har generelt aldrig tidligere været udstillet.

 

Slow galleri

Vi er et slow-galleri, der dyrker fordybelse, sanselighed og fortælling. Gallerigæster tilbringer ofte mellem 30 og 60 minutter på galleriet, og derfor er det vigtigt, at udstillingerne på fortællerniveau enten indarbejder tekst eller audiovisuelle medier. Gerne på interaktive måder.

 

Gallerilokaler

Det forreste gallerirum mod gaden er belyst med loftspots og dagslys fra gadevinduerne. Derudover har galleriet Dark Spaces, som er fuldstændig mørklagte, og hvor al belysning er en performativ og gerne interaktiv del af udstillingerne.

Læs mere om galleriets mørkerum på websiden om Dark Spaces.

Ved solo- eller gruppeudstillinger kurateret af kunstnerne selv, forudsættes det, at alle gallerirum benyttes. Eventuelle ubenyttede gallerilokaler vil blive anvendt til andre, ikke-relaterede udstillinger.

 

Åbningstider

Galleriet har generelt åbent 3 dage om ugen undtagen i perioder med helligdage. Der er desuden normalt lukket i december og juli. Åbningsdage tilpasses de individuelle udstillinger og fremgår altid af Google samt galleriets event posts på sociale medier.

 

Udstillingslængder

Fra januar 2025 tildeles normalt 3 uger pr udstilling, med mindre der er tale om en større udstilling, der kræver længere forberedelsestid. I disse tilfældes tildeles der mellem 4 og 6 uger.

 

Bemanding

Udstillingerne på galleriet giver normalt de besøgende muligheden for at møde kunstnerne eller fotograferne personligt. Denne dynamik giver også kunstnerne selv mulighed for at møde deres eget publikum. Med gruppe- eller soloudstillinger, der fylder det meste af galleriet, forudsættes det derfor normalt, at de udstillende kunstnere selv deltager i bemandingen af galleriet.

Kunstnere og fotografer, der er inviteret til at udstille gennem et open call, eller som bor enten i udlandet eller langt fra København, behøver almindeligvis ikke at passe galleriet. Vi anbefaler dog, at de udstillende griber chancen for at møde deres publikum ved personligt at deltage i bemandingen på enkelte dage eller ved at afholde events på galleriet.

Galleriet poster normalt særskilte eventopslag på sociale medier, der sætter spot på muligheden for at møde kunstnerne eller fotograferne.

 

Ansvar

Vi passer godt på dine kunstværker, men galleriet tager ikke ansvar for det udstillede materiale. Kunstnere er selv ansvarlige for at afhente udstillet materiale på galleriet efter udstillingerne er lukket. Materiale, der returneres af galleriet pr. post, vil blive returneret med almindelig pakkepost, medmindre andet er aftalt.

Alle de udstillende kunstnere, fotografer mv. skal sikre, at deres billeder og andet udstillingsmateriale tilhører dem selv og ikke krænker andres ophavsret. De skal desuden selv tage ansvar for materialets generelle lovlighed. Materialet må heller ikke udgøre en sikkerhedsrisiko for mennesker, dyr eller ejendommen.

Kunstnere, der afholder arrangementer på galleriet, er selv ansvarlige for deres gæsters opførsel og for at sikre et godt forhold til vores naboer. Eventtider skal overholdes og være aftalt på forhånd med galleriet.

 

Gebyrer

Der er ingen udstillingsgebyrer.

Der er altid gratis adgang for gæster til galleriet. Der må derfor ikke opkræves gebyr for events på galleriet.

 

Artist talks og events

De udstillende kunstnere opfordres til at afholde artist talks eller workshops på galleriet. Disse afholdes normalt uden for åbningstiden med mindre andet er aftalt.

 

Grafisk design

Galleriet har udviklet et grafisk designprogram til trykte plancher, billedtekster, plakater og flyers. De udstillende kunstnere er dog velkomne til at benytte eget udstillingsdesign.

Galleriet dækker ikke udgifter til grafisk design eller tryksager. Vi formidler gerne kontakt til vores faste grafiker, hvis dette ønskes. Priser aftales direkte med grafikeren.

 

Vinduesudsmykning

Udstillende kunstnere og fotografer opfordres til at benytte gallerivinduet mod gaden til at reklamere for deres udstilling. Galleriet har en ramme beregnet til en 91×90 cm plakat til vinduesudstilling, der kan benyttes til f.eks. digitalt printede plakater.

Billedrammen har refleksfrit glas.

Galleriet har også et gadeskilt beregnet på plakater.

 

Presse

Galleriet udsender pressemeddelelser og opdaterer løbende vores hjemmeside og sociale medier med information om aktuelle udstillinger. Disse tekster er udviklet i dialog med de udstillende kunstnere.

En udstilling på galleriet er din egen platform – og en chance for at vise byen din kunst. Galleriet poster derfor opslag på sociale medier med de udstillende fotografer og kunstners sociale medier som samarbejdspartnere.

De udstillende opfordres til at trække på deres private medienetværk og til at promovere og booste deres udstilling og relaterede events på deres egne sociale medier og hjemmeside.