Japanske åndehuse – Analog fotokunst i interaktiv, kemisk opløsning
Fotokunst i konstant kemisk forvandling – det er hvad der venter gallerigæster til fotoudstillingen ”The Silver That Kissed the Silver That Persists” af den unge fransk-spanske fotograf Sara Bensaltana
Nedsænket i kemiske bade og udsat for dryppende glaskolber opløses og krystalliserer kunstnerens analoge fotografier af asiatiske “åndehuse” under konstant forvandling. Ifølge folketro huser åndehuse lokale ånderne fra fortiden. Besøgende kan endda interagere med den kemiske proces og ændre billedernes visuelle udtryk blot ved at berøre de nedsænkede billeder.
Udstillingen omfatter desuden en serie analoge fotografier monteret på glas. Kemikalierne indlejret i printene er fortsat aktive, hvilket bevirker at de langsomt ændrer farve og former gennem hele udstillingsperioden.
Interaktivt mørkekammer
Gallerigæster introduceres til et klassisk fotografisk mørkekammer. Her har de mulighed for at interagere med selve den fotografiske fremkaldelsesproces, inden kunstnerens billeder af åndehuse fixeres i et stopbad. Ved at placere disse fotos i almindeligt kunstlys vil gallerigæster kunne opleve, hvordan lyspåvirkningen forandrer billedernes udtryk.
I mørkekammeret findes desuden en række historiske fotos af hverdagslivet i Japan, som kunstneren har fundet på loppemarkeder i Tokyo under et residency-ophold i 2024. Billederne bærer præg af naturlige sølvskader og afspejler dermed kunstnerens forsøg på at indfange ånderne, der er fotografisk indfanget i billederne.
Spirituelt lydunivers
Det meditative ved kunstnerens motivrække understreges af en unik lydinstallation særligt skabt til udstillingen af den danske lydkunstner Second Sun. Lyduniverset er ”randomiseret” og ligesom fotoserien under konstant kreativ forandring uden nogensinde at gentage sig selv.
Om kunstneren
Sara Bensaltana er uddannet kunstfotograf og deltager i 2025 i en art residency i Toulouse i samarbejde med nano-teknologiske forskere fra det nationale franske forskningscenter, CNSR. Fra 1. januar 2025 bliver kunstneren desuden partner i Dark Gallery CPH.
Sikkert miljø
Udstillingens kemi er ufarlig for gæster, og man behøver hverken gummihandsker eller åndedrætsmasker. Børn skal dog være under opsyn, og hunde er ikke tilladt under denne udstilling.
Udstillingsperiode: 4-22 december 2024 + 3-10 januar 2025.
Ons, tor, fre: 13.00-17.00
Lør, søn: 13.00-16.00
Der er altid gratis adgang til Dark Gallery CPH
Tidligere udstillinger:
NYC Street Level – New Yorks gadeliv, legendariske natklubber og fashion-catwalks i 1980erne og 90erne
Fotoudstilling og multimedieinstallation
Rolando Diaz
8.-17. november 2024
Oplev New York gennem øjnene på den amerikansk-colombianske fotograf Rolando Diaz, der i 1980’erne og 90’erne indtog byens graffiti-malede gader, legendariske natklubber og hotte fashion-catwalks. Hans fotoserier indfanger The Big Apple i en tid, hvor hiphop- og undergrundskulturen blomstrede og klubscenen gik amok, men også en tid hvor AIDS-epidemien satte dybe ar i sjælen.
“NYC Street Level” er den mest omfattende retrospektive udstilling af Rolando Diaz’ fotos fra New York og giver et fascinerende indblik i de vilde og kreative 1980ere og 90ere. Udstillingen åbner samtidig med lanceringen af hans fotobog “NYC Street Level,” hvor en del af udstillingens fotoserier indgår.
New York i mørket
Udstillingen foregår delvist i galleriets Dark Spaces, hvor lyset er en performativ del af udstillingsoplevelsen.
I forbindelse med “NYC Street Level” kan de besøgende bl.a. gå på opdagelse i det flisebeklædt badeværelse. Her findes en fotoserie taget af Rolando Diaz i Manhattans legendariske natklubber, som Pyramid og Area, der netop var kendt for deres graffiti-taggede flisevægge.
I galleriets bagerste Dark Space vises en projiceret fotoserie, der sætter fokus på 1980erne og 90erne som en brydningstid, hvor bl.a. gadekunst, kampen mod gentificering, og AIDS-epidemien satte dagsordenen. Sidende på badeværelsets toilettet kan man som besøgende lytte til et lystæppe med historier fra New Yorks legendariske natklubber – mens man selv graffiti-tagger væggene.
I galleriets lokale mod gaden, hvor der er både dagslys og spotlamper, viser Rolando Diaz en fotoserie, der både omfatter hans professionelle modefotos og giver indblik i hans privatliv og indtryk fra byens hektiske gadeliv.
Om fotografen
Rolando Diaz studerede audiovisuel kommunikation i Rom i Italien, inden han som 23-årige slog sig ned i New York i 1983. Udover at være fotograf for det italienske modeindustrimagasin Fashion i New York, har Rolando også beskæftiget sig med fotoprint ved Chroma Copy of America. Rolando blev dansk gift og slog sig for alvor ned i København i 1996, hvor han åbnede DIAZ STUDIO.
Foruden redaktionel fotoarbejde omfatter Ronaldo Diaz’ virke som fotograf også portrætkunst, gadefotografi og fotografi til musikere. Hans fotografiske værker blev i 1990’erne udstillet på gallerier i New York, London, Madrid og mange andre internationale byer. I København har han deltaget i fællesudstillingen ”Fem Nutidige Fotografer fra Colombia” i Rundetaarn (1998). Rolando Diaz regnes desuden for at være en mester i analoge fotoprocesser og alternative printteknikker.
Under udstillingen vil man kunne møde kunstneren selv og købe signerede kopier af hans fotobog. Det vil desuden være muligt at købe limited-edition print af hans analoge fotos i museumskvalitet.
Rolando Diaz tiltræder som fuld partner i Dark Gallery CPH pr. 1. januar 2025.
Læs mere om kunstneren her: www.diazstudio.dk
@diazstudio.cph
Udstillingsperiode:
8-17. november 2024
Torsdag og fredag kl. 13.00-17.00
Lørdag og søndag kl. 13.00-16.00
Der er fernisering torsdag d. 7. november kl. 16.30-19.00
Der er altid gratis entre på Dark Gallery CPH.
Songs for the River // Canciones para el río
”Songs for the River // Canciones para el río” af kunstfotograf Kristina Aurora er en lyrisk-meditativ hyldest til Atrato-floden i Colombia, der er hærget af ulovlig guldminedrift og kviksølvforurening. 85% af landets guld udvindes illegalt, hvilket gør Colombia til et af de lande i verden, der er hårdest ramt af kviksølvforurening. Denne krise påvirker ikke blot lokalsamfundet men også de globale økosystemer, idet kviksølv spredes gennem nedbør til verdenshavene.
Kristina Aurora rejse til Colombia med sit analoge Hasselblad-kamera i 2023. Hendes udstillingen på Dark Gallery CPH søger at tilbyde de besøgende et refleksionsrum, hvor de inviteres til at dvæle, lytte og mærke tyngden af det fælles miljøansvar.
På galleriet vises kunstnerens naturfotografi i lokalet mod Ryesgade. I galleriets Dark Spaces byder på en mineagtig stemning, som de besøgende oplever i lyset fra en udleveret pandelampe. I dette mørke reflektionsrum udstilles en kollageserie af analoge fotos, hvor kemiske processer og metaller er med til at styrke indtrykket af skønhed midt i naturødelæggelsen. Metallet gallium anvendes eksempelvis på enkelte billeder, så det ligner størknet kviksølv.
I Dark Spaces kan gallerigæster desuden opleve en lydinstallation bestående af indsamlet lydmateriale fra Colombia bearbejdet med uddrag af forskellige afro-colombianske sjælesange, kaldet ”alabaos”. Disse melankolske rituelle sange uden musikledsagelse synges traditionelt som udtryk for sjælesorg og for at ledsage den afdøde til paradis. I dette rum inviterer kunstneren de besøgende til at dvæle ved miljøkrisen – til at indleve sig i flodens blide, sanselige men også foruroligende stemme. Gennem denne lyrisk-meditative oplevelse søger hun at fremme en erkendelse af medansvar for den skrøbelige balance mellem menneskets umættelige begær og naturens kraft.
”Midt i denne miljøkrise med meget store menneskelige omkostninger, søger jeg rent kunstnerisk at dyrke den uskyld og skønhed, som floden og dens naturrigdomme oprindeligt repræsenterede. Jeg mener at vi, der ikke bor i Colombia, har brug for en følelsesmæssig indlevelse med plads til refleksion for at kunne vække en forståelse af, at miljøkrisen vedrører os alle og kræver handling, også i Danmark. Nyhedsstrømmen og mange fotodokumentariske projekter om verdenskriser har det ofte med at bombardere vores sanser, hvilket nærmest gør os magtesløse. Derfor er det den lyrisk-meditative indlevelse jeg søger med min fotoserie fra Colombia – i håb om, at det kan styrke vores forståelse af medansvar,” siger Kristina Aurora.
Udstillingsperiode:
3-26. oktober 2024
Torsdag + fredag + lørdag kl. 12.00-16.00
Enkelte torsdage vil der være længere åbent i forbindelse med kulturarrangementer. Der vil være nærmere information løbende på galleriets sociale medier.
Gratis entre
Der er fernisering torsdag d. 3. oktober kl. 16.30-19.00
Mød kunstneren
Som gallerigæst kan man møde Kristina Aurora på følgende dage:
3., 4., 11, 12, 18. og 19. oktober i åbningstiden.
Limited-edition mørkekammerprint af de analoge farvefotos og kollager kan købes direkte fra kunstneren.
Læs mere om kunstneren her
Rebeller i arbejdstøjet
Dark Gallery CPH sætter spot på arbejdslivet i 3 udstillinger i forbindelse med festivalen Golden Days på arbejde.
Udstillingerne på galleriet har åbent 6.-21. september 2024 mellem kl. 12.00 og 16.00 alle ugens dage.
Under fællestitlen Rebeller i arbejdstøjet vises 2 interaktive installationer i galleriets Dark Spaces – begge styret af kunstig intelligens.
I dagslyset i galleriet forlokale vises fællesudstillingen Ting tager tid, hvor 9 internationale kunstnere sætter tidsoplevelsen under lup i deres analoge fotokunst.
Læs mere om udstillingerne her:
Dark Spaces:
The life and death of John Doe
Multimedieinstallationen The Life and Death of John Doe, skabt af den tyske kunstner Dave Feral, sætter spot på karrieredyret. På snurrende kassettebåndoptagere følger man den fiktive arbejdshelts rejse fra konformitet til gryende selverkendelse og oprør. Fortællingen og udstillingens billedverden er genereret af kunstig intelligens.
Publikum bevæger sig rundt i udstillingsrummet i lyset fra en pandelampe, og deres personlige refleksion over deres arbejdsliv indgår i en samlet ”Happiness Map,” enten ved interview i galleriet eller ved at udfylde onlinespørgeskemaet her.
Efter udstillingen vil den samlede Happiness Map og hele udstillingen kunne opleves online.
The Rebel Fridge
Galleriets nyeste udstillingsrum for mikroprojekter er et tændt køleskab i galleriets bælgmørke badeværelse. I en installation af kunstnerne Kim Wyon og Alibadi opfordres de besøgende til bytte rundt på dåser med navne på offentlige personer, der ifølge kunstig intelligens er de bedste eksempler på tidens rebeller.
Hver dag bliver de 30 dåsers bevægelse i køleskab registreret i en logbog i køleskabets fryser, så man i udstillingens forløb kan få indblik i, hvem publikum oplever som ægte rebeller – og hvem, der blot er kulturindustriens levebrødsoprørere.
Publikum opfordres også til at foreslå navne på ægte rebeller. Deres bidrag indgår i næste udgave af The Rebel Fridge.
Læs mere om køleskabet på vores webside om galleriets mikroprojekter.
Forlokalet:
Ting tager tid
Fællesudstillingen Ting tager tid med bidrag af analog fotokunst fra 9 medvirkende kunstnere sætter fokus på de subjektive måder at opfatte tiden på, som er fri for arbejdslivets lineære tidstyranni.
Værkerne undersøger det processuelle ved tilværelsen. Nogle billeder kredser om fraværet som sindstilstand, andre om livets cykliske natur, og atter andre finder styrke i nuets nærvær.
Fællesudstillingen er resultatet af en open call med fokus på analog fotokunst og er kurateret af kunstneren Maria Heines (USA) @maria.heines
De medvirkende kunstnere:
Antoni Hidalgo (Spanien) @inercies_
Avishek Das and Debadipta Basak (Indien) @and_analogphotography
Luke Harby (UK) @lukeharby
Maria Bonet (Belarus) @maria_elena_bonet
Melanie Larson (Danmark) @mela_kunst
Nadja Brečević (Sverige) @nadjabrecevic
Nancy Munford (US) @theunsteadyproject
Raquel Ferreirinha (Portugal) @stillstoriesbyraquel
Ruta Krasauskaite (Litauen) @rutakras
Blinde Dates
12.-16. juni 2024
I et improviseret fotostudie blev to personer, der ikke kendte hinanden, sat stævne. Deres opgave var at male hinanden i striber i modsatte hudfarver. En happening, der skulle skabe en ligevægtig ramme og et fælles socialt rum.
Projektet tog en uventet drejning, da billedkunstneren Mahmoud Alibadi kom ud for en alvorlig ulykke inden fotoseancen, som han derfor måtte medinstruere via videosamtale. Modellen A.K. havde desuden synlige blå mærker som følge af en akutindlæggelse ugen før. Hændelser, der satte projektet i perspektiv. Hvordan påvirkede disse livstruende oplevelser mødet mellem de to fremme samt kunstnerne bag?
Filmskaber Ryder Pomerleau kørte hele vejen fra England i bil for at indfange de akavede og famlende følelser i ”Blinde Dates”. Hans fotoseance-dokumentar er udstillingens egentlige kerne.
Fotoudstillingens kontaktkopier lavet i mørkekammeret viser fotos taget med et analogt Hasselblad 500 kamera af fotograf Kim Wyon. Kontaktkopierne udstilles i galleriets Dark Spaces og skal ses gennem diodelup. Billedernes rå æstetik underbygger fotoprojektets temaer om menneskelig sårbarhed og umiddelbarhed.
Man kan møde kunstnere bag denne ”Blind Dates” happening alle dage under udstillingen. Til ferniseringen opfordres besøgende til selv at medbringe en date – eller måske møde en hel tilfældig fremmede på galleriet!
Fotograf: Kim Wyon
Billedkunstner: Mahmoud Alibadi
Filminstruktør: Ryder Pomerleau
Modeller: A.K. og Jerry Nortey
Fernisering:
Onsdag 12. juni kl. 16:00-19:00
Medbring en blind date – eller find en!
Øvrige åbningstider:
Onsdag 12. juni – fredag 15. juni: kl. 11:00 – 16:30
Lørdag 16. juni: kl. 11:00 – 16:30
Udstillingen sker i partnerskab med Copenhagen Photo Festival
Heterotopia – Portrætter af de levende sjæle på Assistens Kirkegård
Fotoudstilling af George Doumani
4. maj – 1. juni 2024
Hvad bruger du Assistens Kirkegård til? Går du tur med din date? Chiller du efter en koncert? Eller står den på weekendpicnic i græsset med familien? Med sit storformat-kamera indfanger George Doumani livet og døden på Assistens Kirkegård med stor detaljerigdom og besjælet dybde.
Den australske fotograf George Doumani har tilbragt mange dage og aftener de seneste 2 år på Assistens Kirkegård på Nørrebro med sit analoge storformatkamera. Resultatet er blevet en stemningsmættet portrætserie med fokus på kirkegårdens levende sjæle.
Den langsomme proces
Storformatkameraerne oplever fortiden en renæssance. Kameraerne benytter store analoge negativer og kendetegnes bl.a. ved deres foldbare bælg til at fokusere lyset. Fordelen ved disse kameraer er billedernes store detaljerigdom, den præcis fokuskontrol og de lange eksponeringstider, så kameraet kan benyttes selv under dunkle forhold. Kameraernes popularitet vidner om en genvunden interesse både for høj billedkvalitet og teknikkens helt særlige kunstneriske kvaliteter.
“Jeg valgte storformatkamera på grund af den omstændige proces i brugen af kameraet, som skaber en unik dynamik med emnerne og motiverne i mine billeder. Det store kamerastativ og sorte klæde vækker desuden nysgerrighed og dialog. Men det er tidskrævende at blive fotograferet med storformatkamera. Det kræver at man forbliver helt stille under de lange eksponeringstider,” fortæller George Doumani.
Hvor tiden står stille
Udstillingstitlen “Heterotopia” henviser til den franske filosof Michel Foucaults begreb om et rum eller en lukket verden uden for samfundet normer, hvor der gælder helt andre regler. Assistens Kirkegård er netop et sådant ”Heterotopia”. Et sted, der hvor livet og døden sættes i spil på måder, vi ellers ikke kender til i Danmark.
George Doumanis portrætserie sætter netop fokus på de mange forskellige måder folk bruger kirkegården på. Det gælder eksempelvis par, der chiller efter en koncert, hundeluftere på aftentur – og folk på deres første date.
“Jeg synes, det er fascinerende, hvordan folk benytter Assistens Kirkegård,” forklarer Doumani. “Det er et fristed, men også et sted, hvor vi konfronteres med døden, som vi jo inderst inde alle frygter. Det er et paradoks: Folk opsøger livet og nærheden indenfor de selvsamme mure, der omslutter døden.”
”Den helt særlige stemning i George Doumanis fotos skyldes ikke mindst den tidskrævende teknik han benytter, som giver billederne en fornemmelse af at være meget gamle, selvom personerne tydeligvis er fra nutidens Nørrebro. Portrætseriens levende sjæle bliver virker på denne måde udødeliggjort, lidt som gravstenene på kirkegården også på sin vis udødeliggør de døde. Billederne er både lidt uhyggelige – men samtidig mesterligt smukke, tidløse og dvælende, siger Kim Wyon fra Dark Gallery CPH.
Mød kunstneren
På udvalgte dage kan man møde kunstneren og opleve hans storformatkamera og de store negativer fra udstillingens billeder. Man kan også få en snak om hans fotoprojekt – og ikke mindst om livet på Assistens Kirkegård.
Mange lokale på Nørrebro kender allerede George Doumani, der i en del år var medejer af 3 modebutikker på Elmegade kaldet Goggle. Han har boet i Danmark i 22 år og har også arbejdet med film og musik – blandt andet som arrangør af undergrundsraves.
Kunstneren er tilstede ved udstillingen d. 11., 17., 18., og 25. maj.
Åbningstider mellem 4. maj og 1. juni:
Torsdag og fredag 12.00-16.00
Lørdag: 12.00-15.00
Tjek altid Google for opdaterede åbningstider
Der er fernisering torsdag d. 3. maj fra kl 17.00
Portrætserien i “Heterotopia” har ikke tidligere været udstillet. Alle udstillede billeder er inkjetprint. Kontakt George Doumani direkte for yderligere information om salg af limited-edition print: elmegade3@gmail.com.
—
Med “Heterotopia,” vender Dark Gallery CPH tilbage til Assistens Kirkegård for tredje gang i en fotografisk undersøgelse af stedets underfulde stemning.
Family Photos
Maria Heines
5.-27. april 2024
Family Photos af Maria Heines dykker ned i fortidens uforløste familiehistorier for at finde svar på nutidens familiedynamik
Family Photos dokumenterer kunstneren Maria Heines besøg hos sin familie i USA. Med sin afdøde bedstefars analoge kamera dykker hun ned i familiehistorier i en fotografisk undersøgelse af, hvordan fortidens konstellationer af misbrug, omsorgssvigt og kærlighed materialiserer sig i nutidens familiedynamik.
Kunstneren fordyber sig i familiehistorien uden forbehold. Hendes billedverden balancerer visuelt mellem tomhed, kaos, barrierer, dvælen og gentagelse i en vekselvirkning mellem splittelse og forbundenhed.
”Dette ‘Familiefotos’-projekt føltes både nødvendigt og overvældende. Jeg blev forbundet med min fortid og familienostalgien… men det åbnede også op for historier, der tog hårdt på både mig og folkene omkring mig. Nogle gange kan familie og alle disse mennesker, som vi elsker, og som er så meget en del af os… være vanskelige. At elske dem kan være svært. Jeg håber, at besøgende på udstillingen bruger lidt tid på at studere billederne. Måske hjælper det også dem med at rumme både det gode, dårlige og hele usikkerheden ved deres egne familiehistorier,” siger kunstneren Maria Heines”
Kunstneren vil selv være tilstede på udvalgte dage, hvor hun reviderer og omarbejder ophængningen. Her vil besøgende kunne høre nærmere om hendes arbejdsprocesser og fotoarbejde.
Alle udstillede fotos er analoge mørkekammer-print og har ikke tidligere været udstillet.
Om kunstneren
Maria Heines er en amerikansk kunstner og forsker bosat i København. I sit fotografiske virke er hun særligt optaget af de finesser og detaljer, der formidler livets blødere, mere følsomme aspekter. Sideløbende fokuserer hun gennem sin samskabende kunstneriske forskning på at understøtte sundere og lykkeligere livsformer.
Læs mere om hendes arbejde her: www.mariaheines.com
Udstillingsperiode:
Family Photos udstilles i Dark Gallery CPH på Østerbro i København fra 5.-27. april 2024.
Udstillingens åbningsdage: 5., 6., 11., 12., 13., 18., 19., 20., 25., 26., 27. april
Dage hvor kunstneren er tilstede: 5., 12., 20. og 27. april
Tjek altid vores Google Listing eller Facebook event for opdateret info om galleriets åbningstider.
Der er altid gratis entre på Dark Gallery CPH.
Korean Babel
En fotoudstilling og interaktivt Ai-laboratorium, hvor besøgende oversætter koreansk gadeskiltning med mobilapps – og går på opdagelse i både poesien og det autonome vanvid i kunstig intelligens.
Udstillingen har åbent 1. februar – 24. marts 2024.
Hvad sker der, når man benytter en mobilapp til at oversætte koreanske gadeskilte? Fotograf Kim Wyon tilbragte en uge med at udforskede gadeskilte i trykkerikvarteret i Seoul samt på markedspladserne i Busan i september 2023. Med sig havde han sit klassiske analoge Hasselblad-kamera, en bunke Kodak-filmruller og sin mobil.
”Hvis du har prøvet at oversætte asiatiske gadeskilte med din mobil, så har du sikkert spekuleret på, om resultaterne måske er det rene galskab – og det er de faktisk ofte. Men galskabet er også ofte meget poetisk. Denne udstillings sort-hvide fotokollager af koreanske gademiljøer er derfor også en slags dynamiske foto-digte skabt i dialog med kunstig intelligens,” forklarer fotograf Kim Wyon.
Ai-laboratoriet
Som del af udstillingen er galleriets Dark Spaces indrettet som interaktivt Ai-laboratorium, hvor de besøgende benytter mobilapps på deres telefon til at undersøge, hvordan visuel interferens i fotografierne påvirker den Ai-genererede oversættelse. Ai-laboratoriet formidler desuden hvordan kunstig intelligens bearbejder information, og hvorfor den kan tage fejl i sin fortolkning af både skilte og omgivelser. Før de besøgende går ind i Dark Spaces, får de udleveret en pandelampe, hvilket vil være deres eneste lyskilde udover mobilen. Det interaktive Ai-laboratorie er udviklet af Ai-arkitekt Jon Hindsgaul Hansen i samarbejde med fotograf Kim Wyon. Grafisk design er af Raffaele Cavaiolo.
”Hvorfor hallucinerer ChatGPT og genererer tilfældige og ofte gale og poetiske oversættelser? Og hvordan genkender kunstig intelligens koreansk tekst blandt slagskygger og anden visuel interferens? Dette er nogle af fænomenerne man kan blive klogere på i galleriets interaktive Ai-laboratorium,” siger Jon Hindsgaul Hansen.
Udstillingen har åbent 1. februar – 24. marts 2024.
Se aktuelle åbningstider på vores Facebook event post samt på Google.
Udstillingen har også åbent efter aftale.
Fernisering: lørdag d. 3. februar kl. 13:00-16:00
Foto-digtene af Kim Wyon aflæses ved hjælp af oversætterapps på din mobil.
Tidligere udstillinger
SUPERPOWER
Ghosts of the Atomic Age
Udstillingsperiode: 29 september – 25 november 2023.
Kan vores superkomplekse teknologi styres? En fotodokumentarisk udstilling af Europas udtjente atomkraftværker af den ukrainske fotograf Oleksandr Martemianov.
Med en uddannelse som både fotograf og ingeniør har Oleksandr Martemianov rejst Europa rundt over de seneste 4 år og fotograferet fortidens udtjente atomkraftværker. Med sit analoge storformat-kamera har han registreret 23 europæiske atomkraftværker. Selv er han opvokset i omegnen af Tjernobyl i Ukraine og flyttede senere ganske tæt på Barsebäck-værket. I en tid, hvor der planlægges nye atomkraftværker i Europa og debatteres fordele og ulemper ved nye superkomplekse teknologier som kunstig intelligens, stiller den 33-årige fotograf det åbne spørgsmål: Magter vi som samfund at håndtere den komplekse teknologi, vi selv skaber?
SUPERPOWER-udstillingen omfatter billedmateriale fra atomkraftværkerne, og besøgende vil bl.a. kunne gå på opdagelse i sovjetrussiske militære landkort over Europas atomkraftværker – i det flakkende flashlys fra deres egen mobiltelefon. På udvalgte dage vil man kunne møde Oleksandr Martemianov i udstillingens åbningstider, og søndag d. 5. nov. kl 15.00 vil der være en offentlig talk med fotografen i dialog med fysiker Jon Hindsgaul Hansen.
Om udstillingen
SUPERPOWER-udstillingen er første gang Oleksandr Martemianov viser sit fotodokumentariske projekt, der omfatter besøg på 23 udtjente atomkraftværker i Europa, hvoraf mange er lukket for pressen og offentligheden. I visse tilfælde måtte Oleksandr Martemianov med vilje pege sit kamera i den modsatte retning af kraftværkerne for ikke at vække lokal opsigt eller blive beskyldt for spionage.
Som led i sit fotodokumentariske projekt har Oleksandr Martemianov søgt information om atomkraftværkerne bl.a. ved at studere og nærlæse den offentlige debat omkring værkernes tilblivelse og drift samt ved at møde nogle af de overraskende få mennesker, hvis opgave det er at vogte Europas udtjente atomkraftværker. Hans udgangspunkt har været at bevare et åbent sind med hensyn til fordele og ulemper ved atomkraft – og samtidig sætte fokus på de samfundsmæssige udfordringer, som komplekse teknologier som atomkraft stiller.
SUPERPOWER-udstillingen er fotografens første soloudstilling og vises i alle 3 gallerirum på Dark Gallery CPH på Østerbro i København. To af galleriets udstillingslokaler er såkaldte Dark Spaces, hvor lyset er performativt og dermed en del af de udstillinger, der vises. I forbindelse med SUPERPOWER-udstillingen vil besøgende i galleriets bagerste Dark Spaces bl.a. kunne gå på opdagelse i sovjetrussiske landkort over Europas atomkraftværker – i det flakkende flashlys fra deres egen mobiltelefon. I dette lokale sætter udstillingen fokus på forbindelsen mellem den civile og militære brug af atomkraft i både Vest- og Østeuropa. Eksemplerne i udstillingen er Krümmel-atomkraftværket i Slesvig-Holstein, hvor der var en stigning i tilfælde af leukemi i området, før værket blev lukket i 2011, og Zaporizhzhia-atomkraftværet i Ukraine, som på det seneste har været under angreb fra russiske besættelsesstyrker.
Atomkraftværker som Oleksandr Martemianov har besøgt og fotoregistreret:
- Brokdorf (KBR). Schleswig-Holstein, Tyskland
- Ågesta (R3/Adam). Stockholm, Sverige
- Krümmel (KKK). Schleswig-Holstein, Tyskland
- Stade (KKS). Niedersachsen, Tyskland
- Unterweser (KKU). Niedersachsen, Tyskland
- Barsebäck. Skåne, Sverige
- Brunsbüttel (KKB). Schleswig-Holstein, Tyskland
- Oskarshamn. Kalmar, Sverige
- Greifswald (KKW). Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland
- Philippsburg (KKP). Baden-Württemberg, Tyskland
- Obrigheim (KWO). Baden-Württemberg, Tyskland
- Mühleberg (KKM). Bern, Schweiz
- Lucens (VAKL). Vaud, Schweiz
- Fessenheim. Grand Est, Frankrig
- Superphénix (SPX). Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrig
- Phénix. Occitania, Frankrig
- Biblis (KWB). Hessen, Tyskland
- Würgassen (KWW). Nordrhein-Westfalen, Tyskland
- Kahl (VAK). Bayern, Tyskland
- THTR-300. Nordrhein-Westfalen, Tyskland
- Mülheim-Kärlich (KMK). Rheinland-Pfalz, Tyskland
- Grohnde (KWG). Niedersachsen, Germany
- Helmholtz-Zentrum Hereon, Schleswig-Holstein, Tyskland
Om fotografen
Oleksandr Martemianov voksede op 200 km fra Tjernobyl-atomkraftværket i Ukraine. Han blev født i 1990, 4 år efter den katastrofale reaktornedsmeltning på værket, der skabte omfattende stråleforurening. I 2016 flyttede Oleksandr med sin familie til Sverige og bosatte sig kun 15 km fra det nu nedlagte Barsebäck-atomkraftværk. Oleksandr Martemianov er uddannet både som fotograf og mekanisk ingeniør.
Bio
Oleksandr Martemianov. Født 1990, Novohrad-Volynskyi (i dag Zviahel), Ukraine.
Citat
Oleksandr Martemianov udtaler om SUPERPOWER-udstillingen:
“Ved mit første besøg på Barsebäck-værket bragede to kampfly hen over himlen, da jeg nærmede mig – som om de advarede mig. De fløj så tæt, at jeg kunne næsten se piloterne i aktion. Selvom jeg vidste, at dette var en tilfældighed, kom denne oplevelse til at indvarsle, hvor svært det ofte er at engagere sig med nutidens vogterne af nedlagte atomkraftværker – og få dem i tale. Meget af min nysgerrighed omkring atomkraft har ganske enkelt været drevet af en trang til at lære mere. Selvom jeg voksede op tæt på Tjernobyl i en tid, hvor atomkraft i stigende grad blev set som en trussel, har jeg forsøgt at forholde mig åbent til både fordele og ulemper ved teknologien. Som ingeniør er jeg måske mindre bange for teknologi generelt. Faktisk er det mest foruroligende ved atomkraft det politiske spil og de politiske interesser, der omgærder atomkraftindustrien. Man må spørge sig selv, om vi som samfund magter at håndtere så komplekse teknologier.”
Åbningstider:
Torsdag-fredag kl. 12.00-17.30
Lørdag kl. 11.00-15.30
Mød kunstneren: 20. + 21. oktober i åbningstiden.
Talk: 5. nov. kl 15.00-17.30
WASTELAND
Fotoudstillingen Wasteland hylder grænselandet mellem by og land og forfølger det postindustrielle tilbagetog – og naturens hævn. Hvornår er vi på landet – og hvornår er vi i byen? Udstillingen Wasteland har sluppet 5 fotografer løs. Alle er gået på motivhugst i det nyttesløse, forspildte og guddommeligt forladte.
Åbningsdage: 2-11. september 2023 kl. 12.00-16.00
Fernisering: 2. september kl 12.00
Wasteland er en del af Golden Days Festival – Golden Day på Landet @golden-days
Medvirkende fotografer:
Kristina Aurora Simonsen
@kristina.aurora.photography
Maria Heines
Carl Magnus Lindström
@carlmagnuslinstrom
Jón Bjarni Hjartarson
@jon_bjarni
Kim Wyon
@dark_gallery_cph
Udstillingen omfatter også diasfilm-projektion i galleriets Dark Spaces af @andreas_olesen
1. juni – 19. august 2023
SKIN
Intimitet i en fremmedgjort tid
SKIN-udstillingen på Dark Gallery CPH kombinerer analog printfotografi og diasprojektioner skabt af 2 fotokunstnere samt et aktivistisk feministisk kollektiv. De udstillende har sat fotografisk fokus på intimitet som begreb i en fremmedgjort verden.
Erika Matsunami
Den Berlin-baserede japanske foto- og videokunstner Erika Matsunami inviterer os ind i en fotografisk verden af næroptagelser af kroppen, der frit underlægger sig beskuerens ontologiske forforståelse. Inspireret af efterkrigstidens fænomenologi sætter Erika Matsunamis intime og sanselige motiver af hud- og kropsdele vores tvivl og fortolkningskraft i spil. De uudgrundelige motiver formidles som mikrolinse-inspirerede diasprojektioner i galleriets Dark Space 1, som er et fuldt funktionelt badeværelse. I galleriets gadevendte lokale udstiller kunstneren desuden 3 sort-hvide sølvgelatinetryk og 4 farvede C-tryk. Alle Erika Matsunamis bidrag er en del af hendes fotografiske forskningsprojekt B.O.D.Y. the second skin. Konteksten med hendes kunstneriske virke formidles via et braille-digt, dialogpostkort og en QR-kode til hendes hjemmeside. Erika Matsunamis fotos udstilles på Dark Gallery CPH indtil september 2023.
Læs mere om Erika Matsunami her.
Andreas Olesen
Den dansk-amerikanske fotokunstner Andreas Olesen har skabt en mekanisk projektionsinstallation med et komplekst drev til værkets diapositive filmloop. Prototypen, der er fremstillet ved hjælp af 3D-printede spoler, en modificeret diasprojektor og kuglelejer fra skateboards, viser de besøgende en filmstrimmel med private fotos af flere generationer af kunstnerens egen familie i tilfældig rækkefølge. Billederne, der er både personlige og anonyme, private og almene samt historiske og nutidige, repræsenterer tre generationer af to slægter i hans familie samt kunstnerens egne fotoarkiver – heriblandt fotos af hans pistolskydende (danske) bedstemor og tjald-rugende ungdom samt arkivfotos fra kolonitidens Grønland. Som en slags mekanisk Instagram materialiserer projektorinstallationen den digitale tidsalders selveksponering. Imidlertid står installationens ufiltrerede billedunivers med sin befriende umiddelbarhed og frigjorte intimitet i skarp kontrast til de sociale mediers fremmedgørende forstillelse. Til kunstnerens overraskelse spejlvendes filmstrimlen for hver rotation. Der mangler fortsat en matematisk modelbeskrivelse af dette forhold. Teknisk assistance: Sean Mitchell og Luke Boshoff. Andreas Olesens prototype udstilles i Dark Space 2 på Dark Gallery CPH frem til oktober 2023.
Læs mere om Andreas Olesen here.
The Missing Alliance
En pop-up-udstilling af den feministiske aktivistgruppe the Missing Alliance tilbyder et smugkig på deres fællesudstilling, der vises på Dark Gallery CPH i oktober 2023. The Missing Alliance har sat sig for at udforske, hvordan kvindekroppen fremmedgøres i det offentlige rum og fastlåses som intimsfære frem for at være en normaliseret del af samfunds udeliv. Aktivisterne stiller skarpt på frihedsspørgsmål om, hvorfor kvinder ikke har samme frihed som mænd til at gå med bar overkrop i det offentlige rum, om hvorfor kvinder forventes at barbere deres kropshår og gå med makeup, og hvorfor kvinders menstruationsblod er tabubelagt. I forsøget på at omgå det seksualiserede mandlige blik, engagerer aktivisterne sig i gade-happenings og feministisk aktivisme i det offentlige rum, hvilket dokumenteres i pop-up-udstillingen i form af 4 kalejdoskopiske sort-hvide fotocollager.
Kollage af The Missing Alliance
Fotografs personlige dagbog transformeres til aktivisme
Denne nye publikation og udstilling på Dark Gallery CPH BECAUSE A MOTHER NEVER STOPS BLEEDING er fotograf Carolina Echeverri’s forsøg på at belyse manglen på forskning og viden om de usynlige omkostninger, der er uløseligt forbundet til moderskabet. Ved at sammenflette sit eget fotografiske sprog med billeder af kvinders hjerner samt vidnesbyrd fra andre mødre, skaber hun et hjerteskærende opgør med de strukturelle systemer, der dagligt svigter forældre verden over.
”Projektet opstod som en personlig erkendelse af de biologiske og psykologiske ændringer, der følger med moderskabet. Og her taler jeg ikke om mindre tid til at fotografere eller problemer med work-life-balance. Jeg oplevede, at mit sanseapparat pludselig var som på steroider, og at frygt og mørke overtog mit sind og mit syn – det sås tydeligt i mine fotografier,” fortæller Carolina Echeverri. ”Jeg søgte efter forskning, der kunne underbygge den oplevelse, men den var der ikke. Hvorfor ser den moderlige hjerne ud som den gør? Hvad har det af konsekvenser?” spørger hun.
Gennem publikationen og udstillingen konfronteres man med en samling billeder, der dokumenterer Carolinas eget moderskab, videnskabelige hjernebilleder fra MRI-scanninger, tværsnit og histologiske billeder. BECAUSE A MOTHER NEVER STOPS BLEEDING er således Carolina Echeverri’s undersøgelse af de biologiske og psykologiske ændringer, der er tilknyttet moderskabet.
”Det er ikke en videnskabelig publikation eller en videnskabelig udstilling,” understreger Carolina, ”det er en personlig beretning over det kontroltab og den omvæltning, som moderskabet er, og som kan ses helt ind i hjernen. Vi snakker bare ikke nok om det. Selvom moderskabet er en rejse, der opleves af mange, forstås den af ufatteligt få. “Det ønsker jeg at sætte i perspektiv med denne udstilling og udgivelse” afslutter hun.
Fernisering: 4. maj 15.00-17.00
Udstillingsperiode: 6.-27. maj 2023
Åbningsdage:
Tirdsag og onsdage 14.00-17.00
Torsdage og fredage 14.00-18.00 (lukket 18.-19. maj)
Lørdage 11.00-15.00 (lukket 20. maj)
Galleriet har også åbent efter aftale.
Læs mere om kunstner Carolina Echeverri her: www.carolinaecheverri.com
For yderligere information om udgivelsen kontakt:
Viktoria Skovhus – T: +4540768492 – vskovhus@gmail.com
I have a crown, I am a queen
Hvad gør dig til en hverdagsdronning? Vi efterlyste medfortolkende kvindelige modeller på sociale medier. Seks kvinder henvendte sig til galleriet for at dele deres liv, drømme og ideer med os. Ved at udforske grænselandet mellem selfie-selvportrættet og det fotograf-styrede portræt skabtes en række kalejdoskopiske storyboards, der satte kunstnerspot på dialogen med medfortolkende modeller.
Udstillingen fandt sted i galleriets dark space i mørkekammerlysets røde skær. Besøgende kunne opleve, hvordan kunstlyset i de øvrige lokaler naturligt skiftede farve efter besøget i dark space – fordi øjnene havde vænnet sig til det røde baggrundslys. Nogle så pludseligt lyset som grønt, andre gult eller beige – selvom lyskilden ikke havde forandret sig.
Udstillingen var udviklet i samarbejde mellem kunstfotograf Kim Wyon fra DARK GALLERY CPH og kunstneren Mahmoud Alibadi. Udstillingen var en del af Golden Days Festival 2022 og var på plakaten fra 2. september til 28. oktober 2022.
11 marts – 20 maj 2022
MAKING THE INVISIBLE VISIBLE – Travel into dreams
MAKING THE INVISIBLE VISIBLE – Travel into dreams
Rejs ind i drømmeland – i galleriets dark space.
Cléa Castel, nyligt uddannet fotograf fra Universitè Paris 8, Vincennes Saint-Denis, i Paris, inviterer besøgende til at udforske natlige drømme i galleriets dark spaces. Tag dine venner med, læg dig på de bløde madrasser og puder, luk øjnene, lyt til historier om drømme – og del dine egne. Eller besøg galleriet alene og hvisk fortællinger om dine natlige drømme til fuldstændig fremmede gallerigæster.
Du kan booke en privat drømmesession på tirsdage 15:00-16:00 for dig og dine venner – eller slutte dig gruppen af øvrige tilstedeværende.
Mandag den 14. marts kan du være med til drømmedeling fra 19:00-21:00.
Cléa Castels drømmefotoserie vil også blive vist på væggene i galleriets dark space. Væn øjnene til mørkekammerets røde lys og lad dem dukke op i drømmesyne. DARK GALLERY CPH.
4. september 2021 – 1. februar 2022
NARCISSUS – og de syge myter / MYTHS BY MATCH LIGHT
Analog fotokunst i lyset fra en tændstik. Udstillingen kastede et mørkt blik på de af antikkens græske myter, der har givet anledning til nutidens psykiatriske diagnoser. Besøgende fik udleveret en æske tændstikker ved indgangen og kunne gå på opdagelse i de mange lag af fortællinger i 6 kalejdoskopiske kollager af analoge fotos skabt af kunstner og fotograf Kim Wyon.
Det flimrende lys fra tændstikkerne i galleriets knaldsorte dark space blev yderligere forstærket i sin dramatik i kraft af en svag luftstrøm fra en ventilator. På dage med mange besøgende i galleriet skabte svovllugten fra de tændstikkerne en atmosfære, der mindede om grotterne fra oraklet fra Delphi.
Antikkens klassiske græske myter om fobier, traumer og vanvid udgør grundfortællingerne bag flere af nutidens psykiatriske diagnoser. I de græske myter blev disse sindstilstande ofte betragtet som værende fremkaldt af guderne. Udstillingen søgte at spejle disse ældgamle fortællinger om galskab i vores egen paniske tidsalder med corona-pandemi og magtsyg narcissisme.
Under coronakrisens restriktioner forblev udstillingen åben efter aftale for lukkede grupper, herunder skoleklasser.
Udstillingen var skabt af fotograf og kunstner Kim Wyon.
Udstillingen på DARK GALLERY CPH var en del af Golden Days Festival, ANTIKKEN.
NB! MAU MAU – udstillingen er forlænget til juni 2023
MAU MAU-udstillingen er en personlig beretning, hvor en søn af en britisk soldat søger svar på sin fars rolle i det, der endte med at blive den værste britiske krigsforbrydelse mod civile siden luftbombardementet af Dresden under anden verdenskrig. Deltog hans far i forbrydelserne? Tog han krigsfanger? Oplevede han de britiske kz-lejre, hvor op mod 1,5 millioner civile blev udsat for rå tortur, sult, tvangsarbejde og epidemier?
Kender du krigsfangen på plakaten?
Dark Gallery CPH søger kontakt til Mau Mau-krigsfangen på udstillingsplakaten. Han er ukendt og blev tilfangetaget af britiske styrker i August 1955 i Kenya. I dag ville han være ca. 85 år gammel. Vi vil meget gerne høre hans historie – hvis han ellers overlevede de britiske interneringslejres systematiske dødsvold.
Udstillingen har baggrund i undertrykkelsen af den oprindelige Kikuyu-befolkning i de kaffedyrkende områder i Kenya, hvor bl.a. Karen Blixen var bosætter.
MAU MAU-udstillingen har åbent 3. april – 4. december 2021. Åbningstider: torsdag-fredag kl. 14.00-17.00, lørdag kl. 11.00-15.00.
Udvalgte udstillinger fra Dark Gallery CPH udvikles til undervisningsbrug på gymnasier og højskoler. De stilles også til rådighed for kulturinstitutioner.
Kontakt galleriet for yderligere information samt højopløste pressefotos